Ket VurmaKet vurma, öğrenme psikolojisinde önemli bir kavram olup, zihindeki bilgilerin karışması sonucu ortaya çıkan bir durum olarak tanımlanır. Yeni öğrenilen bilginin, daha önce öğrenilmiş olan bilgiyle karışarak yanlış aktarılmasına neden olur. Ket vurma, günlük yaşamda sıkça karşılaşılan bir olgudur. Örneğin, yeni bir telefon numarası aldığınızda, bunu soran kişiye eski numaranızı vermeniz ya da eski bir bilgi sorulduğunda güncel bilgiyi hatırlamanız gibi durumlar ket vurmayı örnekler. Ket vurma, ileriye ket vurma ve geriye ket vurma olarak iki ana başlık altında incelenir. Bu türler, hatırlanan ve istenen bilgiye göre farklılık gösterir. Ket vurma, öğrenilen bir şeyi unutmak anlamına gelmez; daha çok bilgiler arasında anlık bir zihinsel karışıklık olarak karşımıza çıkar. Ket VurmaTürleri
Ket Vurmave Olumsuz Transfer İlişkisiKet vurma, eğitimciler tarafından transfer, özellikle de olumsuz transferle yakından ilişkilendirilir. Her ne kadar içerikleri farklı olsa da bireyde yaşattıkları durum benzerdir. Ket vurma, var olan öğrenmenin anlık olarak engellenmesi durumunu ifade eder. Olumsuz transferde ise yeni öğrenmenin eski öğrenmeden olumsuz etkilenmesi ve öğrenmenin gerçekleşememesi ya da negatif yönde gerçekleşmesi durumu vardır. Ancak ikisi arasındaki fark, ket vurmanın bilgi öğrenildikten sonra ortaya çıkması, olumsuz transferin ise bilgi öğrenilirken ortaya çıkmasıdır. Ket vurma, bazen amnezi kavramıyla da ilişkilendirilir. Amnezi, geçici hafıza kaybı durumudur ve günlük hayatta sıkça karşılaşılan bu durum, ket vurmanın bir sonucu olarak ortaya çıkar. Ket vurma, öğrenme süreçlerini ve bilgi aktarımını etkileyen önemli bir kavram olup, bu tür durumların farkında olmak öğrenme ve öğretme süreçlerini daha etkili kılabilir. Eğitimciler ve öğrenciler bu kavramı dikkate alarak daha sağlıklı ve verimli öğrenme deneyimleri yaşayabilirler. |
Ket vurmanın günlük yaşamda hepimizin başına gelmiş bir durum olduğunu düşünüyorum. Yeni bir bilgi öğrenirken, özellikle de eski bilgilerin devreye girmesiyle yaşadığımız zihin karışıklığı gerçekten sinir bozucu olabiliyor. Mesela, yeni bir telefon numarasını öğrenirken, hemen eski numaramı hatırlayıp onu vermek çok sık karşılaşılan bir durum. Bu durumda, ileriye ket vurmanın ne kadar etkili olduğunu daha iyi anlıyorum. Özellikle öğrenciler için, yeni bir konu öğrenirken geçmişte öğrendikleri bilgilerin onları yanlış yönlendirmesi, eğitim süreçlerini zorlaştırabilir. Geriye ket vurma ise, yeni bir dil öğrenirken eski kelimeleri hatırlayamamak gibi, daha da can sıkıcı olabiliyor. Öğrenme süreçlerimizde bu tür durumlarla karşılaşmak kaçınılmaz gibi görünüyor, ancak bu kavramların farkında olmak, belki de daha etkili yöntemler geliştirmemize yardımcı olabilir. Eğitimcilerin bu konudaki farkındalığı, öğrencilerin öğrenme deneyimlerini olumlu yönde etkileyebilir.
Cevap yazKet Vurma ve Öğrenme Süreçleri
Fethiyye, ket vurma kavramı gerçekten de öğrenme süreçlerimizde sıkça karşılaştığımız bir durum. Yeni bilgiler edinirken, geçmişte öğrendiğimiz bilgilerin zihnimizde devreye girmesi, bazen istenmeyen sonuçlar doğurabiliyor. Özellikle öğrenme aşamasında eski bilgilerin etkisi, yeni konuları anlamayı zorlaştırabiliyor.
Örnek Durumlar
Yeni bir telefon numarasını öğrenirken eski numaramızı hatırlamak, günlük hayatta sıkça yaşadığımız bir durum. Bu tür örnekler, zihnimizdeki bilgilerin nasıl birbirleriyle etkileşime girdiğini gösteriyor. Aynı durum, öğrencilerin yeni bir konu öğrenirken geçmişte edindikleri bilgilerle karışıklık yaşamasına yol açabiliyor.
Eğitimcilerin Rolü
Eğitimcilerin ket vurma ve geriye ket vurma gibi kavramların farkında olması, öğrencilerin öğrenme deneyimlerini olumlu yönde etkileyebilir. Bu bilgilerin ışığında, öğrencilerin karşılaştıkları zorlukları anlamak ve onlara uygun stratejiler geliştirmek, eğitim sürecini daha verimli hale getirebilir.
Sonuç olarak, bu kavramlara dair farkındalık geliştirmek, hem öğrencilerin hem de eğitimcilerin öğrenme süreçlerini iyileştirmek için önemli bir adım olabilir.