Stres Yönetimi Nasıl Olmalıdır
15 Mayıs 2024

Stres Yönetimi Nasıl Olmalıdır

Stres Yönetimi günümüzün kentleşmiş modern dünyasında her geçen gün daha çok gündeme gelen bir konudur. Strese karşı yapabilecek hiçbirşeyiniz yok gibi görünebilir, faturalar gelmeye devam edecektir, günde 24 saatten daha fazla vaktiniz olmayacaktır, kariyeriniz ve ailevi sorumluluklarınız sizden bir şeyler talep etmeye devam edecektir ama stresi düşündüğünüzden daha iyi kontrol edebilirsiniz. Hayatınızın kontrolünün sizde olduğu düşüncesi stres yönetiminin temelidir. Stres Yönetimi ipleri elinize almaktır: düşüncelerinizin, duygularınızın, planlarınızın ve problemlerle başa çıkma yöntemlerinizin kontrolünü sağlanaktır.

Hayatınızdaki stres kaynaklarını tespit edin:

Stres Yönetimi hayatınızdaki stres kaynaklarını belirlemekle başlar. Bu kulağa geldiği kadar kolay bir şey değildir. Gerçek stres kaynaklarınız her zaman açık bir şekilde görünür olmayabilir. Örneğin, sürekli işinizdeki görevlerin son teslim tarihleriyle ilgili sürekli endişe duyuyor ve şikâyet ediyor olabilirsiniz ama belki de buradaki gerçek stres kaynağınız sizin erteleme huyunuzdur, işi erteleyip yavaştan aldığınız için son teslim tarihi yaklaşırken aşırı strese kapılıyor olabilirsiniz. Gerçek stres kaynaklarınızı belirlemek için bahanelerinize, davranışlarınıza, alışkanlıklarınıza ve yaklaşımınıza bakın:
  • Hayatınızdaki stresi en son ne zaman rahat bir nefes aldığınızı hatırlamasanız bile geçici bir şey olarak mı görüyorsunuz?
  • Stresi hayatınızın, iş ya da eğitim yaşamınızın ayrılmaz bir parçası olarak mı görüyorsunuz? ("Burası zaten hep böyleydi" "Sinirli bir insanım, ondan böyle oluyor" gibi düşünceler.)
  • Stresiniz için kendinizi değil diğer insanları, olayları ve şeyleri mi suçluyorsunuz?
Stresin ortaya çıkması ve devam etmesindeki rolünüzü ve sorumluluğunuzu kabul etmediğiniz sürece stres seviyeniz giderek artacaktır.

Stres günlüğü tutun:
Bir stres günlüğü hayatınızdaki stres kaynaklarını ortaya çıkartmakta ve onlarla nasıl başa çıkacağınızı planlamakta yardımcı olabilir. Her gün aksatmadan yazdığınızda strese yol açan örgüyü görmeye başlayacaksınız.

Şunları yazın:
  • Stresinize ne sebep oldu?
  • Fiziksel ve duygusal olarak stres anında ne hissettiniz?
  • Stres esnasında nasıl tepki verdiniz?
  • Kendinizi daha iyi hissetmek için ne yaptınız?
Stresle nasıl başa çıktığınıza bakın:
Hayatınızdaki stresle başa çıkmak için neler yaptığınızı, nelere başvurduğunuzu irdeleyin. Stres günlüğünüz bu konuda yardımcı olabilir. Stresle başa çıkma yollarınızın sağlıklı mı sağlıksız mı olduğunu denetleyin. Ne yazık ki pek çok kişi stresi geçirmek için daha da büyük strese ve sıkıntılara sebep olabilecek yöntemlere başvurmaktadır. Stresle başa çıkmaktaki sağlıksız yöntemlerden bazılarını şöyle sıralayabiliriz:
  • Sigara içmek
  • Çok fazla alkol almak
  • Çok fazla ya da çok az yemek
  • Çok uzun saatler tv ya da bilgisayar başında kalmak
  • Aile, arkadaşlar ya da etkinliklerden uzak durmak
  • Rahatlamak için hap ve ilaçlar kullanmak
  • Çok fazla uyumak
  • Ertelemecilik
  • Problemlerle yüzleşmekten kaçmak için bu problemlerle alakasız şeyler yaparak vakit geçirmek
  • Stresinizi başkalarına olumsuz bir şekilde yansıtmak
Bu gibi yöntemler belki geçici olarak stresinizi azaltabilir ancak uzun vadede daha ciddi sıkıntılara yol açar. Daha sağlıklı sakinleşme yöntemleri bulmalı ve öğrenmelisiniz. Pek çok stresle başa çıkmakta yardımcı sağlıklı yöntem vardır ancak bunlar için gerçekten değişmeye karar vermeli, stresle kalıcı şekilde başa çıkmayı istemelisiniz. Bir problemle başa çıkarken şu seçenekleri göz önünde bulundurun:

Stresi yaratan şeyden;
  • Kaçınmak
  • Yerine başka bir şey koymak
  • Uyum sağlamak
  • Kabullenmek
Herkesin stresle başa çıkma yolları farklı olabilir, herkese uyan tek bir seçenek yoktur. Kendi deneyimlerinizle size iyi gelen sakinleşme yollarını keşfedebilirsiniz. Sizi neyin olaylara hâkim ve sakin hissettirdiğini bulun. Gereksiz, ufak stres kaynaklarından kurtulun. İnsanlara daha rahat hayır demeyi öğrenin. Kendinizi daha iyi ve daha sık ifade etmeyi öğrenin, böylece hayatınızın kontrolünü arttırın, stres çoğu zaman istediğimiz şeyi yapamamaktan ama bunu etrafımıza söyleyememekten kaynaklanır. Planlı davranın, zamanınızı iyi yönetin, kendinizi yapılacaklar listesi ve günlük program oluşturmaktan çekinmeyin, işlerinizi programladığınızda kendinize ayıracak daha çok vaktiniz kalacaktır.

Stres Yönetimi Yorumları

İlk yorumu siz yapmak istermisiniz?

Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Hızlı Konuşma

Hızlı Konuşma

Kontrolü Kaybetme Korkusu

Kontrolü Kaybetme Korkusu

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Alzheimer Belirtileri ve Tedavisi

Alzheimer Belirtileri ve Tedavisi

Anksiyete Nedir? Anksiyete Türleri Nelerdir

Anksiyete Nedir? Anksiyete Türleri Nelerdir

Narsizm Kişinin Kendine Güvenmesi ve Büyük Görmesidir

Narsizm Kişinin Kendine Güvenmesi ve Büyük Görmesidir

Zihin Haritasının Özellikleri

Zihin Haritasının Özellikleri

İntihar Etme Eğilimi ve Psikolojisi

İntihar Etme Eğilimi ve Psikolojisi

Güncel

Uyurgezer Hastalığı ve Türleri

Uyurgezer Hastalığı ve Türleri

Güncel

Dinleme Türleri Nelerdir?

Dinleme Türleri Nelerdir?

Vücut Dilinin Özellikleri

Vücut Dilinin Özellikleri

Nevroz Ruhen Hasta Olma Bozukluğu

Nevroz Ruhen Hasta Olma Bozukluğu

Zoofobi Yaygın Hayvan Korkusu

Zoofobi Yaygın Hayvan Korkusu

Kıskançlık Belirtileri ve Tedavisi

Kıskançlık Belirtileri ve Tedavisi

Panik Atak Tedavisi

Panik Atak Tedavisi

Ölüm Korkusu Yaşayan İnsanların Psikolojik Durumları

Ölüm Korkusu Yaşayan İnsanların Psikolojik Durumları

Unutkanlık Belirtileri ve Tedavisi

Unutkanlık Belirtileri ve Tedavisi

Pedagoji Bilim Dalının Görevleri ve Özellikleri

Pedagoji Bilim Dalının Görevleri ve Özellikleri

Kekemelik Belirtileri ve Tedavisi

Kekemelik Belirtileri ve Tedavisi

Bencillik Belirtileri ve Tedavisi

Bencillik Belirtileri ve Tedavisi

Çocuklarda Davranış Bozuklukları

Çocuklarda Davranış Bozuklukları

Farkofobi Belirtileri ve Tedavisi

Farkofobi Belirtileri ve Tedavisi

İnsomnia Belirtileri ve Tedavisi

İnsomnia Belirtileri ve Tedavisi

Yapay Sinir Ağları Nasıl Oluşur

Yapay Sinir Ağları Nasıl Oluşur

Özgüven Eksikliği Cesaret Duygularının Yetersiz Olmasıdır

Özgüven Eksikliği Cesaret Duygularının Yetersiz Olmasıdır

Obsesif Belirtileri ve Tedavisi

Obsesif Belirtileri ve Tedavisi

Biseksüel Her İki Cinsiyette Karşı İlgi Duymak

Biseksüel Her İki Cinsiyette Karşı İlgi Duymak

Ruhsal Bozukluklar Nelerdir?

Ruhsal Bozukluklar Nelerdir?

Obsesif Kompulsif Bozukluk Tedavisi

Obsesif Kompulsif Bozukluk Tedavisi

Kişilik Bozuklukları Belirtileri ve Tedavisi

Kişilik Bozuklukları Belirtileri ve Tedavisi

Maslow Teorisi

Maslow Teorisi